Karup Design Japan Bed

vanaf  € 379 + 1

HAY Tray Table

vanaf  € 199 € 159 + 3

Moebe Bed 90-180 cm

€ 1.070

Kartell Componibili Container - 3 elementen

vanaf  € 161 € 128 + 10

Tojo V Bed

€ 699 € 594

HAY Connect Bed

vanaf  € 569 € 455

Müller Möbelwerkstätten Stapelbed Klassiek

vanaf  € 717 + 27

Kartell Componibili Container - 3 elementen

€ 161 € 128 + 10

Müller Möbelwerkstätten Spaze Bed

vanaf  € 2.381

Kartell Componibili Container - 4 Elemente

vanaf  € 209 € 167 + 2

Müller Möbelwerkstätten Stapelbed Comfort

vanaf  € 879 + 27

Advies geven, vragen over een product of een ander verzoek?

Wij helpen u graag verder op 0874 801 28 (ma. t/m vr. van 10.00 tot 16.00 uur).

Bedden: comfortabele slaapplaatsen met design aspiraties

Op bijna geen enkel meubelstuk brengt een persoon zoveel tijd door als op zijn bed. En een goede nachtrust is alleen al om gezondheidsredenen van groot belang. Dit maakt de juiste keuze van de slaapplaats des te belangrijker. Een goed bed moet vooral twee dingen zijn: een comfortabele plek en een esthetische plek.

Esthetiek en ontwerpnormen voor de rustplaats

De geschiedenis van het bed gaat ver terug in de tijd. Zelfs de Egyptenaren bezaten artistieke banken waarop ze sliepen, maar ook aten en praatten. Net als de Romeinen en de Grieken wisten de oude Egyptenaren de scheiding tussen woonkamer en slaapkamer niet op dezelfde manier als de meeste mensen vandaag de dag. Terwijl de bedden en slaapzalen tegenwoordig over het algemeen gescheiden zijn van de woon- en ontvangstruimten, was dit in het verleden niet het geval; het idee dat slaap- en slaapmeubilair iets geheel privé was, bestond toen nog niet.

Modern Times met Nils Holger Moormann en e15

In de loop der tijd veranderde dit en de slaapkamers werden steeds meer gescheiden van andere kamers. En ook het ontwerp van de bedden is veranderd. In middeleeuws Europa bijvoorbeeld werd het hemelbed populair, dat overdag dienst deed als ontmoetingsplaats, maar 's avonds door het sluiten van de gordijnen werd omgebouwd tot een afgezonderde ontspanningsruimte. Het hemelbed was verkrijgbaar in verschillende maten en in verschillende, vaak zeer artistieke ontwerpen: De houten bedomranding werd versierd, voorzien van houtsnijwerk of bedekt met breiwerk.

Vooral tijdens de Renaissance werden de bedden ook gebruikt voor representatieve doeleinden. Aan de prinselijke hoven werden echte staatskamers gecreëerd waarin hoogdravende bedden stonden, die zelden daadwerkelijk werden gebruikt om te slapen, maar meestal werden gebruikt om belangrijke delegaties en persoonlijkheden te ontvangen. In deze context zijn de weelderige bedden van de Franse koning Lodewijk XIV bijna legendarisch. In deze periode of omgeving werden de bedden uitgebreid versierd en bedekt met een verscheidenheid aan stoffen: fluweel en brokaat, satijn of damast. Zo werd de decorateur soms een van de meest gerespecteerde mensen aan het hof.

Zoals bij alle meubels heeft de industrialisatie ook de manier waarop we naar slaapkamermeubels kijken veranderd. Het bed werd nu veel minder gezien als een prachtig pronkstuk en ontwikkelde zich steeds meer tot een betaalbaar product voor veel mensen. Dit betekent echter niet dat esthetiek en design irrelevant zijn geworden: Tegenwoordig laten fabrikanten als Moormann en Tojo zien hoe functionalisme en betaalbaarheid kunnen worden gecombineerd met een aantrekkelijk design. Zo produceert Moormann bijvoorbeeld het Siebenschläfer-bed, dat gebaseerd is op een ontwerp van de Berlijnse designer Christoffer Martens. Dit bed is een topverkoper onder de bedden en komt overeen met de esthetische voorkeuren van het heden: eenvoudig, pretentieloos, functioneel.